fredag 1 juli 2011

Flädersaft


Flädersaft - så gott och så enkelt att göra!

I går plockade jag ca 60 klasar med fläderblommor som jag lät ligga en liten stund i vatten för få bort kryp och annat bös. Efter sköljningen klippte jag bort de grövsta skaften på fläderblommorna.

Jag tvättade och skivade fyra ekologiska citroner tunt. I glasburkar varvade jag fläderblommor, citroner, socker (totalt 4 liter) och citronsyra (60 g).

Därefter kokade jag upp tre liter vatten som hällde över burkarna med fläder. Nu står burkarna på bänken, vilket de skall göra i fem dagar. Sen skall saften silas, kokas upp och hällas på rengjorda flaskor....men där är jag ännu inte.


Förra året var det första gången jag gjorde flädersaft och undrade varför jag inte gjort det tidigare. Då det är så gott, så enkelt och inte minst för att vi har en gammal och praktfull fläder i vår trädgård.

4 kommentarer:

  1. Ah, detta påminde mej om att sila av den saft jag gjort och som står i matkällaren. Den blir klar idag. Fläderblomssaft är ett msåte för mej, så GOTT.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Håller med flädersaft är nästan den enda saften som görs här i huset=)

    SvaraRadera
  3. Jag gör flädersaft varje år fast jag kokar en sockerlag som jag häller över blommorna och citronskivor. Sedan får detta stå svalt i ett dygn. Sedan silar jag och häller på rena burkar och förvarar i frysen. så gott att ta upp då och då.

    SvaraRadera
  4. Även jag gör flädersaft varje år, det är ju så enkelt! Som variation kan man slänga ner en näve jordgubbar, det ger fin färg och en rundare smak. I år provar jag med smultron i stället, för det har jag överflöd av. Däremot förkortar jag tiden något, när saften ska stå och dra. Och den får göra det i kylen i stället, så att bären klarar sig. Tre dar brukar vara lagom.

    SvaraRadera