torsdag 1 september 2011

Storstädning och ommöblering

Ikväll började jag storstäda och möblera om. Och det behövdes verkligen fräschas till och få in lite nytt. Inge roligt när det blir för slitet och skitigt.

Tyvärr hann jag inte klart förrän det var dags att sova...tyckte somliga i alla fall. Jag hade helt klart kunnat hålla på någon timme till....minst.....men somliga ville annat.

Så jag fick helt enkelt avbryta mitt städande så hönorna fick sova.

De gamle satt på översta pinnarna och lät mig hållas. Deras nattsömn verkade inte störas nämnvärt av att jag skyfflade ut spån och inredning. Så länge deras sittpinnar var kvar...och det fick de vara....för denna kväll i alla fall.

Däremot undrade nog unghönsen var deras hylla hade tagit vägen, liksom ruvburarna. De hade plötsligt ingenstans att sova....oj, oj. Vilket gnäll och vilket velande. De var inte glada över mitt röjande och såg helst att jag lämnade hönshuset.

Halva hönsinredningen ligger i gräset utanför hönshuset och väntar på att bli bortforslat, vilket skall ske i morn och då skall resten av inredningen ut hade jag planerat. Det enda som får vara kvar är foderbordet....för där har hönorna inte varit och bajsat. Så lite bordshyfs har de tydligen....men i övrigt....oj, oj....!!?

Hönor är de raraste djuren på jorden, men jäklar vad de är bra på att bajsa. Och efter vårens och sommarens stora tillökning av kycklingar så har takten på bajsandet ökat lavinartat....och inte blir det mindre bajs bara för att kycklingarna växer och blir större och större. Ingen risk

Så reden, hyllor och pinnar behöver bytas ut, liksom allt strö. In med ny och fräsch inredning och in med nytt strö på golvet....

....men det blir i morn för nu sover hönorna djupt och jag skall strax göra det samma.

Vad har ni gjort en torsdagskväll??  :-)

1 kommentar:

  1. Låter som du gjort ett riktigt bra städjobb. Hoppas hönsen uppskattade din insats!

    SvaraRadera