tisdag 28 juni 2011

Plattisar


Hönshuset är fullt av ruvburar och ruvande hönor. I alla reden ligger en höna och ruvar och i redet som står i hyllan ruvar till och med flera hönor. Först ruvade Paula men hon har visst gett upp för en envis Agda som helt tagit över redet. Paula kommer bara dit för att stödruva lite då och då.

I övrigt är hönshuset oftast helt tomt. Övriga, stora som små, är ute i hönsgården....och solbadar...för det är ju sommarvarmt igen  :-)

Ann-Bertil har lagt sig att ruva för andra gången det här året.

Hilda ruvar för första gången...

Röda Ulla ruvar på sin andra kull för i år

Och så var det Agda och Paula.....

Få se hur många kycklingar som den här sommaren resulterar i. Det går ju inte säga annat än att Hedemora hönor är ruvvilliga....nästan lite väl ruvvilliga  ;-)

7 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt, jag vill med ha hönshus men det är kanske inte det mest ultimata i tättbebyggt område i storstan :P

    SvaraRadera
  2. Det verkar bli många kycklingar. En liten undran, vad gör du med alla? Tänker på inavel. Jag skulle vilja behålla ett par av mina men vet inte om det är optimalt=( Eller byter man tupp en gång/år? Hälsningar hönsmamman i klövsta

    SvaraRadera
  3. Stackars Agda och Paula, att de måste trängas så! hihi!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att se en bild från hönshuset. Fint med alla ruvburar. Jag önskar att vi hade ett lite större hönshus men, vi får väl bygga ut vad det lider.

    SvaraRadera
  5. Lycklliga Praliner: Visst är de. Jag blir helt lycklig av dem :)

    Barnens Hjältar: En eller två hönor på balkongen?? Kanske inte optimalt...eller så populärt ;-)

    Hönsmamma i Klövsta: Vi har flera tuppar samtidigt (4-5 st) för att minimera inavelsrisken. Det skall minska risken avsevärt att ha flera tuppar. Tupparna får inte heller finnas kvar mer än i två, tre år. Vi behåller nån eller några tuppar från årets kull och nackar (eller ger bort om det går) de äldsta tupparna.

    Renée: De är tokigroliga hönorna :)

    Anna H: Vi är verkligen glada för att det redan fanns ett tämligen stort hönshus på gården. Det var bara att ställa iordning.

    SvaraRadera
  6. Hej du..
    Som tur var så har jag bara 3 st surkärringar i mitt hönshus.
    Får hoppas att dom är nöjda nu bara över deras små..=)
    /Majsan

    SvaraRadera