lördag 3 september 2011

Nytt, fräscht och förhoppningsvis lättstädat...

De nya sittpinnarna är på plats...och hyllan för redena...

Nu har hönsen det rent på golvet och det har dessutom fått en delvis ny inredning. Nytt spån på golvet är inget de gör någon stor grej av. Att jag far runt med skyffel och borste och river ute allt händer ofta nog för att hönsen skall vara vana vid stöket. Men jag vill ändå tro att hönorna och tupparna gillar att det luktar gott av nytt sågspån. Jag gör det i alla fall och känner mig väldans nöjd över att de har det fint.

Ett bart golv är otäckt tycker hönorna. De leker "inte nudda golv" och hoppar omkring mellan det som finns kvar i hönshuset. Men med en näve havre på golvet så glömde de bort att det var obehagligt.

Något som jag däremot är säker på kommer ge en större reaktion är att de gamla sittpinnarna är borta och ersatta av en helt ny sovpinnelösning. Och inte nog att det finns nya sittpinnar, de är dessutom fästade mot en annan vägg än tidigare.

Det borde nog skapa en viss förundrad och en hel del förvirring hos mina kära hönor när det börjar bli kväll. Tyvärr är jag inte hemma i kväll så jag får nöjet att se spektaklet när hönorna skall hitta sina nya sovplatser. Istället får jag be om en rapport från mor som är på plats för att vakta hus, höns och katter.

Med gångjärn går sittpinnarna att fällas upp mot taket. Underlättar städandet...

De nya sittpinnarna är fästade på två reglar som i sin tur är fästade via gångjärn i väggen. Gångjärnen är till för att det skall gå att fälla upp sittpinnarna mot taket, vilket vi har gjort för att underlätta städandet. Tidigare har vi haft en ställning där sittpinnarna har suttit fast i och som vi efter bästa förmåga har flyttat runt i hönshuset när det varit dags för rengörning. Med den nya lösningen tror jag att vi kommer spara både tid och besvär.

Uppfällbart!

Dessutom har vi satt upp fler pinnar för att ger mer utrymme till alla stora och små hönor och tuppar. De nedersta pinnarna sitter även tätare och första pinnen närmare golvet. Allt för att underlätta för de mindre kycklingarna att ta sig upp på en sittpinne. Det har tidigare inte alltid varit så lätt.

Nu när vi har fler djur har det inte alltid funnits plats för alla. Egentligen fanns det pinnutrymme till alla men då det är himla viktigt med vem man sitter och sover, så kan det vara minst sagt svårt att få en pinnplats. I synnerhet om man är en ungtupp eller unghöna och inte står så högt i rang.

Här kan man verkligen snacka om att de tar "bordsplaceringen" på stort alvar. Det är verkligen inte vem som helst som får sitta på översta pinnen tillsammans med högsta hönsen och tupparna.....nej, nej...

Nya hyllan med gamla reden...samt en plats för vattnet till kycklingarna. Paula inspekterar nya hyllan..

Vi har även bytt ut hyllan som redena har stått i. Tidigare hade vi en enkel hylla i trä. Egentligen fungerade hyllan bra för redena, men tyvärr så hade även de halvstora kycklingarna hyllan som sovplats, och det var inte lika praktiskt. För det bajsas en hel del under natten och när bajset hamnar i hyllan eller på underliggande reden så blir det snabbt ofräscht. Dessutom var det svårstädat.


Medan vi satte upp pinnar och hyllor sökte Nyberit och Erika med sina och andras kycklingar skydd under foderbordet. Resten av hönsen höll sig utomhus.

Nu har vi en hylla i lackad plåt som förhoppningsvis är lättare att spola ren än en hylla i trä. Nu lutar även översta hyllan såpass att de förhoppningsvis inte kommer att kunna sitta där på nätterna. Och därmed mindre bajs som ansamlas i hyllan.

Nu skall det bara fixas fram nya reden....men det lär inte blir idag....

8 kommentarer:

  1. Finfint! Fiffig lösning med sittpinnarna och att de sitter tätt där nere så att det inte behövs en stege eller liknande för de små att ta sig upp.

    SvaraRadera
  2. MMM vad det är mysigt med nystädat hönshus. Man hoppas hönsen också uppskattar det;)

    SvaraRadera
  3. Ja det är fruktansvärt vad de skitar ner och överallt dessutom. Jag hade hört talas om det men hade ingen aning om hur illa det är innan jag skaffade höns själv :)) Mitt hönshus är långsmalt och opraktiskt men nästa sommar blir det stort och fint. Ännu mer plats att skita ner med andra ord. Fina höns du har.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Så himla smart! Synd att inte du får paket av hönsen som uppskattning... De borde iallafall värpa utav bara sjutton nu!

    SvaraRadera
  5. Superfint! Ni har då verkligen ett stort och rymligt hönshus. Fräscht ser det ut att vara också. En fröjd att se. Hade jag varit höna hade jag gärna flyttat in hos er. :-)

    SvaraRadera
  6. Åh jag kan föreställa mig förvirringen när de ska gå och lägga sig och pinnarna sitter "fel". Mina tröghönor fick jag lära att sitta på pinne genom att lyfta upp dem på rätt ställe varje kväll. De är INTE smartast i stan.

    SvaraRadera
  7. Dina hönor har det bra dom! Naturliga pinnar, inte svaravade... nystädat...

    SvaraRadera
  8. Hönorna verkade ta det med ro...att de fick nya pinnar mot en ny vägg. Att pinnarna sitter tätare verkar uppskattas av de flesta. De är så söta när de "kliver" upp för sittpinnarna.

    SvaraRadera