torsdag 8 september 2011

Svarvar päron...


Tidigare i år stöp stora päronträdet, men stammen gick inte helt av utan trädet har klarat sig igenom sommaren. Nu är päronen stora och mogna och de är lätta att skörda då de sitter på behändig höjd. Tidigare år har det behövts stege för att nå de flesta päronen. Trädet var högt och gammalt...och krokigt.

Nu är det inte mycket liv kvar i päronträdet. Tyvärr! Så gott som hela stammen har gått av och löven börjar torka. Men päronträdet ger sig inte i första taget och frukterna är större än vanligt. Sista rycket...på något vis...


En del av frukten tar jag tillvara genom att torka den. Först kör jag päronen i "fruktsvarven", som lekande lätt kärnar ur och strimlar frukten och därefter breder jag ut skivorna i torken.

En omgång torkade päron har hamnat i en glasburk och nu har jag en andra laddning på gång i torken.


Kan lugnt säga att det blir gott. Som sötsyrligt plockgodis, men oändligt mycket godare och smakrikare...och nyttigare....och bättre på alla sätt och vis...  :-)

6 kommentarer:

  1. Äppelringar gör jag men har aldrig tänkt på att det är möjligt även med päron (men saknar päronträd). Smaskens tror jag nog!

    Vårt Gul Richard som föll för två år sedan har vi ympat på ett annat äppelträd och i år ger ympen ett äpple. Gissa om jag är stolt!

    SvaraRadera
  2. Mums. Var har du köpt torken?
    Jag provar att göra pärondricka efter Gelas recept på äppeldricka. Kanske går det. Får se till helgen.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. MrsUniversum: Det är första året jag torkar päron. Tidigare har jag torkat äpplen och kryddor. Men päron funkade fint det med :)

    Roligt att ympningen funkade. Har aldrig provat mig på det...

    Anna H: Jag har köpt torken på Clas Olson förra året.
    Hoppas pärondrickat blir bra. Jag funderar lite över vad jag skall göra med alla päron. Kanske päronmarmelad som jag hittade ett recept på. Vi får se :)

    SvaraRadera
  4. Oh så gott med torkade päron Har tyvärr ingen tillgång till päron nu men hade de tidigare och jag torka massor då och hade som godis

    Lena

    SvaraRadera
  5. Åh, så gott, åh så smart! Har som tidigare skribenter också bara torkat äpplen. Men föredrar då att ha lövtunna så de blir riktigt som chips. Det brukar gå hem här vid bjudningar som tugga-på-tills-maten-är-klar ;)
    Måste få fråga också, vad är det för päronsort ni haft?? Sitter som bäst och planerar för lite nyplanteringar och är helt rådvill!
    Ha en fin helg
    //Carolina

    SvaraRadera
  6. Ekoman: Har ingen aning vad det är för sort. Har inte kollat vad det är för något....

    SvaraRadera