fredag 29 april 2011

Snabbt fixat till fikat


Bror kom förbi och jag satte på kaffet. Men jag ville ju även bjuda på något gott och då fick det bli kokostoppar på hemgjort hitte-på-recept. Kokostoppar går väldans fort att fixa fram. Tar nästan inte längre tid än att brygga kaffet. Dessutom synnerligen enkla att veva ihop.

Idag gjorde jag kokostopparna såhär: Smällte 25 g smör. Vispade upp tre ägg. Hällde i 1 ½ del socker och fortsatte vispa ytterligare en liten stund. Tillsatte ett paket kokos (250 g), det smälta smöret och yttepytte lite äkta vanilj och rörde om väl. För att få en lagom kletig smet lade jag i 2-3 matskeda vetemjöl.

Sen klickade jag ut kokossmeten på plåtar och gräddade topparna i 200 grader i ca 10 minuter. Snabbt och enkelt.....och vääääldans gott.

Det passade finfint att äta många kokostoppar ute i solen med gott kaffe och trevligt sällskap.

1 kommentar:

  1. Kokostoppar, det måste jag göra nästa gång, tack för tipset! Dottern kom men nyvärpta ägg idag.. Ha en skön vårhelg!

    SvaraRadera