onsdag 22 december 2010

Julfull kyl och en naken gran


Idag har jag lagat julmat mest hela dagen och extrakylen - festkylen - har fyllts med skinka, syltor, korvar, leverpastejer, sillinläggningar, sillsallad, rödbetssallad, gravad lax och en del annat gott som hör julen till. Så det har varit ett väldans fixande i köket och diskbänken har helt försvunnit under ett berg av disk. Helt otroligt så mycket byttor, slevar, silar, skärbrädor och knivar det behövs för att fixa ett julbord.

Katterna tar däremot julfixandet med ro. I början visade de i och för sig ett visst intresse för vad jag höll på med och satt rart uppflugna på en pall och följde med blicken allt jag gjorde. Men när jag började med tredje sillinläggningen gav de upp.

Inlagd sill! Skulle det vara gott? Knappast...och så lämnade de mig ensam med mina inläggningar. När jag började med kalvsyltan blev det däremot fart på dem igen. Felix pep och ville absolut provsmaka lite på det kokta köttet. Mums sa han ....

Nu är jag helt slut och jag skall lägga mig på soffan och bara vara....och titta på den ännu nakna granen  :-)

5 kommentarer:

  1. Jösses vad du är duktig! Kan du inte muta katterna så de klär granen ;-)

    SvaraRadera
  2. vi köper färdiga sillar... God jul och glöm inte på julafton kl 10:55 SVT2 Åbo kungör julfred..

    SvaraRadera
  3. Hej du..
    Ha en underbar jul du med..
    Enda stället jag har julpysslat på är såklart i hönshuset..=)
    Idag blire storhandla julmat till hönorna..
    Dom ska få ett rejält julbord imorron..
    kram
    majsan

    SvaraRadera
  4. Oj vad gott med hemmagjord sylta, det har inte jag ätit sen jag var liten men jag måste kanske testa att göra det själv!

    Jag hoppas ni får en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  5. Ujujuj...det är hos dig man ska äta sin julmat det hör jag.Blir allt liite avis på katterna. De har det gott utan att behöva göra ett smack!

    God Jul/fortsättning på dig!

    SvaraRadera