torsdag 3 juni 2010

De är så små, så små....

Jag håller i en av Agdas gula kycklingar och blir helt förundrar över hur små och lätta de är, men ändå så fulla av liv. Alla av Agdas fem kycklingar verkar må bra och börjar nu få stabilitet på sina små ben. Det var något vingligt de första dagarna och kycklingarna verkade inte ha riktig koll. Nu är de mer medvetna om sin omgivning och rusar fram till maten när jag finfördelar den till dem. Just nu lever de på kokt ägg och potatis, gräsklipp och undulatfoder och i synnerhet kokt äggula är mycket uppskattat :)

Det är som sagt redan mer fart i kycklingarna och en av de de svarta kycklingarna hoppar upp på Agdas rygg och verkade vilja komma ännu högre upp då den försöker klättra upp på Agdas huvud. Agda verkar undra vad som händer....

Yngvild har ruvat flitigt de senaste veckorna....även om starten var strulig. Förhoppningsvis kommer det ut några kycklingar idag eller i morgon. Annars får hon ta över ett par av Börta Bengtssons ägg.

Börta Bengtsson ruvar idogt vidare på äggen som kommer att bli hennes fjärde kull. Sista kycklingen hon ruvade fram var Ann-Bertil som kläcktes i december. Äggen Börta ligger på nu skall kläckas i början av nästa om allt har gått som de ska.

En precentation av alla hönor hittar du här....

3 kommentarer:

  1. Gud vilka dunbollar! Man skulle ju bara vilja att de var så små alltid! Hoppas det blir fler dunisar hos dina hönor!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. ååååhhhhh....
    jag blir så lycklig när jag ser dom..=)
    Min lilla Elsa haltade igår så in akut till doktorn.
    Ska ge henne smärtstillande hon har stukat foten rejält.
    Himla pärs det här..
    kram majsan

    SvaraRadera
  3. Renée: Visst är dom söta. Du skulle se mig...sitter på knä i ströet inne i hönshuset för att bättre kunna titta på de små liven :-)

    Majsan: Oj stackars Elsa....hoppas det går bra med henne.

    SvaraRadera