onsdag 30 juni 2010

Äntligen en äggkorg

Jag har tänkt länge att en äggkorg vore bra, till och med vääääääldigt bra att ha när jag går till hönshuset för att hämta ägg. Tills nu har jag plockat in äggen genom att bära dem i mina händer eller genom att stoppa dem i jackfickan. När det varit riktigt många ägg som väntat på att bli inplockade så har det varit nervöst att få med sig alla äggen.

Men jag får erkänna att jag har tappat mer än ett ägg på vägen mellan redet och kylskåpet. Hamnar de i gräset brukar äggen klara sig fint, vilken otrolig hållbar konstruktion ägg är, men de gånger jag har tappat ägget på köksgolvet har det oftast inte gått lika bra. Då har jag fått skrapa upp ägget från golvet och steka äggröra, som jag sen har serverat hönorna. De tackar och tar emot och har nog inget emot att jag är lite klantig eller saknar äggkorg. För äggröra är gott....det tycker även hönorna.

Ibland räcker inte händerna riktigt till och då har jag stoppat ner äggen i mina fickor och tänker att det här är ingen bra lösning, snarare en synnerligen obra lösning. För det blir ju så kletigt om äggen går sönder i jackfickan. Tack och lov har jag bara vid ett tillfälle glömt kvar ägg i jackfickan. Men när jag gick emot dörrposten och fick höra ljudet av ägg som gick sönder kom jag dock ihåg vad jag gick och bar på....men då var det ju liksom lite försent. Kladdigt var bara förnamnet....

Men nu har jag äntligen en äggkorg, inköpt i går på Balders Hage i Göteborg. Det bidde en trådkorg som rymmer mer ägg än vad våra hönor kan prestera under en dag, men den är fin och en korg kan ju inte vara hur liten som helst.

2 kommentarer:

  1. Jättefin! Jag har också en trevlig äggkorg, men den är så fin att den aldrig hamnat i hönshuset, utan istället står på en bänk och är fylld av allehanda fröpåsar. Vilket ju också är bra, men jag bär lik förbenat ändå äggen i händer och fickor...

    Nu får vi såpass mycket ägg, att jag har en 30-karta stående i hönshuset hela tiden När den är full bär jag in den i köket, och börjar på nästa karta...

    SvaraRadera
  2. *antecknar* Måste köpa en äggkorg, verkar genialiskt bra att ha !

    SvaraRadera