måndag 28 mars 2011

Fotoprojekt - Grönsakslandet, 27 mars

Veckans bild från Fotoprojekt - Grönsakslandet. Tidigare bilder hittar du här och här...

Grönsakslandet är helt fritt från snö! Jippi, tänkte jag, när jag gick runt mina odlingsbäddar och kollad in resterna efter förra årets odlingar och fotade för söndagesn fotoprojekt. Allt är stripigt, brunt och fult, men ändå så vackert på något vis. Vetskapen om att det snart är frodigt grönt i bäddarna gör att det blir fint.....

Jag testtrampade hårt i marken för att känna om jorden fortfarande var frusen...och det var den såklart. Vill så gärna sätta spaden i jorden och börja vända upp inför vårens sådder. Men det blir till att tåla sig ett litet tag till. Det är ju trots allt bara mars.

Beträffande snöfritt! Jag måste revidera lite. Det var snöfritt när jag tog kortet igår på eftermiddagen men bara ett par timmar senare var det vitt igen! Ja, ja...det är ju ändå mars så det är väl ok då....kanske. Men jag måste nog erkänna att jag börjar bli trött på snön...som behagar komma om och om igen. Och inte blir jag positivare inställd till snön då den kommer farandes i hundra knyck horisontellt genom luften.

Och nu är det åter barmark. Det är bara där solen inte nått fram som snön ligger kvar i ett tunt lager. Det är en fördel med snön som faller i mars...den har svårt att stå emot solens värme.

En fråga
I förra inlägget fick jag en förfrågan om lite närbilder på odlingsbäddarna. Här kommer två bilder, dels på en sarg som vi fick på plats under sommaren 2006, som nu är grå och fin, och dels en bild på en av sommarens nyanlagda bäddar, där sargen ännu inte fått den grå färgen. Vi har använt oimpregnerat virke som vi har oljat in. Då de skall användas till grönsaksodlingarna vill vi inte använda impregnerat trä.


Stolparna som sitter i hörnen och längs långsidorna är vanligt 4,5 x 4,5 cm-reglar. Reglarna är sågade snett i den ände som skall ner i marken och sticker ca 20-30 cm ner i marken.


Och så några bilder från i somras....som motvikt mot det otroooooligt gråbruna bilderna. Det behövs!  :-)


Nytillverkad sarg som står på sin plats...men upp och ner.

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga gröna biler efter det beiga :-) Här blir det nog också odlingslådor till bäddarna i år... frågan är bara hur jag ska hinna med allt?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi har successivt utökat grönsakslandet och utökat antalet lådor under flera år. Så mitt tips är att inte ta allt på en gång. Det skall vara en rimlig arbetsbelastning....för annars blir det bara motigt och negativt. Och det får ju inte hända med ens odlande....

    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för bilderna, Fru purjo! =)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag är avundsjuk på era fina odlingsbäddar, så snyggt med träram, men det får bli ett annat år...

    SvaraRadera