söndag 1 augusti 2010

Rik...

Jag börjar känna mig rik. Påse efter påse med bär hamnar i frysboxen i källaren.

I dagarna har jag skördat svarta vinbär och vita vinbär i mängder. Buskarna hade mer bär än vad jag i förstone trodde. Det såg lite fattigt ut tidigare i sommaren, med små bär på halvnakna bärkvistar, men regnet som har kommit har fått de vinbär som fanns att bli stora och fina. Det har blivit närmare 10 liter med svarta- och vita vinbär som nu är infrysta och väntar på att bli muffinsar eller paj....mums!

Igår dök jag med huvudet före ner i hallonsnåret. Nedanför slänten i utkanten av trädgården har vi ett stort fint hallonsnår som ger stora och fina hallon. Goda så jag nästan blir tårögd....

Men det kraftiga regnen som kommit de sista veckorna har fått hallonsnåret att lägga sig ner så för att hitta hallonen fick jag böja mig djupt ner och kika in under hallonriset för att hitta bären. Det såg säkerligen roligt ut där jag stor med rumpan i vädret och näsan i marken.

I vanliga fall är det rätt behaglig sysselsättning att plocka hallonen då dessa är lika höga som jag och bären sitter i fin plockhöjd. Men inte i år....Tyvärr hade jag även sällskap av nässlor som brände mina händer och snärjiga växter (som jag inte vet namnet på) som ville sätta krokben på mig när jag slingrade mig allt djupare in i hallonsnåret. Men hallonen är värt allt besvär...  :-)

Vi plockade en hel del hallon i går och ännu mer finns det att plocka. Jag väntar bara på att det skall bli uppehåll....sen så skall jag stå där med rumpan i vädret och näsan inne i hallonsnåret igen  :-)

5 kommentarer:

  1. Hallon är bäst av alla bär! :-) Fick lite dåligt samvete när jag sitter här och plockar kanelmandlar i munnen...:-(

    SvaraRadera
  2. Jag rationaliserade hallonplockningen i år.

    Bär-bärande stammar skall ju ändå bort sedan, så för att få bra arbets/plockhöjd, klippte jag av dom efterhand------himla behändigt!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig närbild du fick till på hallonen!! Ser underbart gott ut!

    SvaraRadera
  4. Så ljuvligt! Du är så duktig som styckfryser - jag retar mig alltid lika mycket när jag får ut en stor frusen klump, men utrymmet är dåligt för styckfrysning.

    Du har så rätt att jag inte ska oroa mig över tantigheten - har nog en liten 35årskris nu när jag bara har en månad kvar som "in my early thirties" ;-)

    SvaraRadera
  5. Fru Venus: Håller med...hallon är jäkligt goda :-)

    Lilian: Bra idé. Men det fanns ännu för många bär kvar som inte var mogna så ville itne klippa av dem. Tror ju att jag kommer att göra några vändor till :-)

    Melinda: Tack....och gott är det verkligen :)

    Mimmi: Har också trötnat på isklumpen. Har två små frysar där det finns ett tunt fack överst...är väl tänkt att iskuberna skall ligga där. Facken är kanon för styckfrysning....och används i annat fall inte alls :)

    SvaraRadera