fredag 10 juni 2011

Skydd mot hungriga pippisar...


Jordgubbarna har fått blått nät som skydd mot jordgubbsugna fåglar och bädden där jag har sått ärtor och bönar har jag lagt täckduk över jorden. För även bön- och ärtgroddar uppskattas av den vilda faunan. Fåglarna drar upp skotten för att komma åt ärtan eller bönan.

Första året när jag råkade ut för det förstod jag inte alls vad som hänt. Alla groddar låg utspridda över jorden som om någon hade varit lite väl ivrig vid ogräsrensandet. Jag tryckte ner miniplantorna i jorden igen och nästa dag var de åter uppryckta....MEN?!?!

Sen slog det mig att det måste vara fåglar som ville komma åt ärtan. Det hela avhjälpes enkelt med täckduk...

1 kommentar:

  1. Egna jordgubbar... Vad avundsjuk jag blir. Köpte en liter för 50 spänn häromdagen. Hoppas priset går ner efter midsommar!

    SvaraRadera