söndag 31 juli 2011

Ruvgalna hönor....


Nu får de väl ändå ge sig. Tre hönor till som vill ha små dunisar springandes runt sina ben....!! Det räcker nu...om jag får säga min mening. Men vad hjälper det....ruvviljan verkar vara otroligt väl rotad hos våra söta hönor.

Erika, Hulda och Nyberit hade lagt sig platta. Jag försökte vänta ut dem och hoppades på att de inte menade alvar med sitt ruvande. Men jo då....både Erika och Nyberit är helt inriktade på att ruva och accepterade att deras rede flyttades ner till golvet och fick en ruvbur över sig. Hulda däremot vägrade och gav upp ruvandet för andra gången på kort tid efter flytten till ruvburen. Hon fick gärna komma ut...

För att försöka motverka att fler hönor lägger sig att ruva har jag ställt redena på golvet. De verkar föredra reden som står högt upp. Sen har jag plockat bort alla plastägg.

Plastäggen har vi haft för att få hönorna att värpa sina ägg i redena och inte lite här och där. Jag har även lagt plastägg i reden även för att motverka att hönorna försöker hacka hål på äggen för att komma åt den goda och energirika gulan.

I höstas och vintras hade vi en del problem med hönor som knäckte ägg med Börta Bengtsson som expert och läromästare. Plastäggen är ju däremot synnerligen svårknäcka och motverkade något deras pickande på äggen.

Just nu är äggätarhönor tack och lov inget problem. Börta har annat och tänka på. Typ 12 kycklingar.

Nu är det istället galet många kycklingar som närmast börjar likna ett problem....eller kanske inte...men det räcker nu...liksom..  ;-)

2 kommentarer:

  1. Ja jösses, de kan vara envisa hönor när det bestämt sig för att ruva=) Hur söta gullefjunisar än är så kan det ibland kännas som att det blir för mycket av det goda. Vi har en höna nu som börjar visa tecken på att vilja ruva men personligen tycker jag att det räcker med de kycklingar som finns. Man blir lätt en liten hönsmamma själv när kycklingarna är små=)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Nog får man leka extrahönsmamma i början :-)

    SvaraRadera