tisdag 12 juli 2011

Styckfryser svarta vinbär


Det är en härligt lyxig känsla att få sätta sig vid vinbärsbuskarna och plocka stora och saftiga bär. Jag känner mig rik när jag vet att skörden kommer att räcka hela långa vintern och bjuda på sommarsmak även mitt i mörka och kalla februari.

För att ta vara på vinbären rensar jag dem och lägger dem därefter på en flergångsbakplåtspapper i översta facket i frysen där de får styckfrysas innan de hamnar i en plastpåse. Jag har skrivit om bärbuskar och styckfrysning tidigare....

I år är bären stora, saftiga och fina, även om det inte har blivit lika många bär som förra året. Tror det beror av att vädret inte var det bästa när buskarna blommade, i kombination med att det finns för få pollinatörer. Jag tycker det blir bara färre och färre humlor och bin.

Kanske är det två minst sagt långa och kalla vintrar som har lett till att det finns färre insekter. Men jag misstänker att vår iver att använda bekämpningsmedel också är en stor bov till allt färre humlor och bin.

Vi har länge tänkt att vi skall skaffa biodlingar. Vi får nog se till att få det gjort också...så kanske vi kan ge pollineringen av bärbuskar och fruktträd.

3 kommentarer:

  1. Mina svarta vinbär är inte ännu riktigt klara. Jag kommer också styckfrysa till vinterns alla frukostgrötar och smoothies men i år kokar jag nog saft också på dem. Jag skulle vilja ha lite röda vinbär också... även om många anser att de inte duger nåt till men jag gillar röd vinbärssaft!

    SvaraRadera
  2. Smart tips med styckfrysning !! Här gillar vi svart vinbärssylt till både gröt och pannkaka.

    SvaraRadera
  3. gå till youtube och se filmen "Ditt livs viktigaste information" finns Del 1 & 2, där är förklaringen till varför insekter, fisk o fåglar blir färre.

    Se dom filmerna så får ni svaren

    SvaraRadera