lördag 30 juli 2011

Recept på smarrig bärkaka


För länge, länge sedan...det känns i alla fall som om slutet av juni är väldigt länge sedan...lovade jag bjuda på receptet till tårtorna som jag bakade till makens födelsedag. Receptet till pajen är kvar och den kommer här. Lätt som en plätt och supergott!!

Här hittar du receptet till övriga tårtor: chokladtårtan och tårtan med vit chokladmousse...även det synnerligen goda. Och garanterat mättande om man väljer att servera allt samtidigt  :-)


Bärkaka
Botten
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör, smält

Fyllning
Färska bär
1 uppvispat ägg
2 dl crème fraiche
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver. Rör ned det smälta smöret och tryck ut degen i en pajform.
Lägg bären över bottnen. rör ihop ägg, crème fraiche och vaniljsocker och slå smeten över bären.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 grader. Kakan äts helst nygräddad.

Receptet har jag hämtat från boken Skördetid med smak av paradiset av Siv Key Nilsson.

1 kommentar:

  1. Har gjort vinbärskakan idag och bjudit på på jobbet. Uppskattat och mycket gott! Den kommer jag att göra fler gånger. Blir nyfiken på boken, ska se om jag kan hitta den! Ha det så trevligt på medeltidsveckan!

    SvaraRadera