måndag 20 juni 2011

Så möe trix och fix för en taklucka?!

När vi flyttade in i vårt gamla hus bestod luckan upp till kallvinden av en 9 mm tjock (eller snarare tunn!!) spånskiva som låg helt löst över hålet. Det var allt!!! U-värde?? Hmmm.....och sen all fuktig varm luft som obehindrat kunnat läcka upp till kallvinden och kondensera. Nu har vi inte hittat några spår efter fukt eller något mögel så det har antagligen gått bra ändå...men värmeförlusterna?

Vi har satt isolering på luckan. Så bättre har det blivit under vår tid i huset men inte helt bra. För att förhoppningsvis göra det tätt, hyfsat välisolerat och inte minst betydligt lättare att ta sig upp på vinden håller vi nu på att montera en vindslucka med nedfällbar trappstege.

Ser inte så svårt ut på medföljande beskrivningen, men när innertaket buktar så mycket så det syns med blotta ögat blir det en del fixande. Och vi har ingen lust att lägga om innertaket just nu för vi håller egentligen på att renovera hallarna....nån måtta får det allt vara med samtida renoveringsprojekt. Vi ville ju bara få dit takluckan med trappstege nu under sommarhalvåret...då det inte gör så mycket att luckan till kallvinden är borta ett tag.

Jag lär återkomma i ämnet "montering av taklucka"....

1 kommentar:

  1. Låter som om ni har en hel del "passande" framför er för att få det buckliga taket att vilja samarbeta med trappan och luckan!
    Tack för receptet också, tror jag ska försöka övertyga min bakande väninna om att ge sig i kast med det, själv tvivlar jag starkt på mitt tålamod och framförhållning.
    (Har något till dig också, inne hos mig på tisdag morgon.)
    Kram

    SvaraRadera