onsdag 29 juni 2011

Recept på supergod tårta med vit chokladmousse


Å...jag höll på att helt glömma! Jag lovade ju komma med recepten på tårtorna vi åt för några helger sedan.

Receptet på den största och mest mättande tårtan jag någonsin ätit har jag redan lagt ut (här hittar du receptet) men övriga två är kvar. Här kommer receptet på vit chokladmoussetårta. Jag kan lova att den är väääääldans god  :-)

Vit chokladmoussetårta

Kokosbotten
200 g mandelmassa
25 g rumsvarmt smör
1 dl kokosflingor
1 ägg

Mousse
250 g vit choklad
3 ½ blad gelatin
4 dl vispgrädde
3/4 dl vit rom
1 burk (250 g) Kesella (men jag använde Riccotta istället)

Dekor
Färska jordgubbar i stora mängder  ;-)


Smörj botten på en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Riv mandelmassan grovt och arbeta den mjuk tillsammans med smöret. Knåda in kokosflingorna och tillsätt ägget. Rör ihop till en smet och bred ut den i formen. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 min. Låt svalna helt.

Bryt chokladen i mindre bitar och smällt den försiktigt i mikrovågsugn eller över vattenbad. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa grädden ganska löst. Hetta upp rommen i en liten kastrull men låt den inte koka. Låt vatten rinna av gelatinbladen och lös upp dem i den heta rommen. Rör ner rommen lite i taget i Kessellan och blanda noggrant så att det inte blir några klumpar. Rör ner den smälta chokladen i Kesella-blandningen. Vänd till sist ner vispgrädden och blanda till en jämn och luftig mousse. Ställ formen i frysen i några timmar och låt moussen stelna ordentligt.

Lagom till serveringen dekoreras tårtan med jordgubbar. Lossa tårtan från formen genom att skära längs kanten med en vass kniv och dekorera tårtan med jordgubbar eller något annat gott.

Receptet är hämtat från boken Tårtor - nya och gamla favoriter för tårtälskaren av Maria Öhrn, ICA bokförlag.

Receptet på tredje och sista tårtan, eller snarare pajen, kommer snart. Lovar  :)

1 kommentar: