måndag 20 juni 2011

Recept på mäktig chokladtårta


Oftast blir det kokostoppar eller sockerkaka som snabbt och enkelt vevas ihop och som äts upp lika snabbt. Nästan. Men så ibland är det vansinnigt lockande och roligt att få sätta i gång med ett mer omfattande bak. Egentligen inte så mycket svårare än att veva ihop en kokostoppsmet men med oändligt många mer moment. Och det är där charmen ligger...att få dyka ner i recepten och reda ut vad som skall göras och i vilken ordning.

Här kommer receptet på tårtan som jag skrev i mitt förra inlägg. Och det är en tårta som man verkligen inte slänger ihop på en kvart utan den tar sin lilla tid och receptet till tårtan har jag hämtat från tre olika kokböcker...bara för att få det att stämma med vad jag vill ha i den och med vilka råvaror jag hade hemma. För i utgångsreceptet skulle det vara körsbär men det har jag inga men däremot finns det fortfarande vinbär kvar i frysen från förra årets skörd. Å så ville jag ha en smarrig chokladmousse i ett av lagren och det har jag ett provat recept i en annan bakbok.

Men det hela började att jag fann ett recept på Schwarzwälder Kirschtorte i Jan Hedhs bok om Sylt och marmelad, men som sagt hade jag inga körsbär. Men receptet till tårtbottnen lånade jag därifrån.

DAG 1
Tårtbotten
30 g smör
250 g ägg (ca 5 st)
50 g äggula (ca 2 st)
200 g socker
100 g vetemjöl
75 g maizenastärkelse
25 g kakaopulver

Sätt ugnen på 200 gr. Smöra en form med löstagbar kant (ca 26 cm). Sätt en kastrull med vatten på spisen och koka upp.
Smällt smöret och ställ det åt sidan. Sikta vetemjöl, maizenastärkelse och kakao i en bunke.
Vispa samman ägg, äggula och socker i en stor metallbunke och värm äggen under konstant vispning till 45-50 gr över vattenbad. Ta kastrullen från vattenbadet och vispa massan lätt och luftigt med elvisp till det syns spår i massan.
Sikta ner mjölblandningen och kakaopulvret i äggskummet och vänd försiktigt med en slickepott till en lätt och luftig massa. Fyll massan i ringen och dra upp smeten längs kanten så blir kakan rakare efter gräddningen.
Baka i ca 25 minuter eller till smeten är fast på ytan. Prova med en sticka att den är genombakad.
Ta ur formen och låt den svalna. Förvara kakan i kylen till nästa dag.

DAG 2
Dela tårtbotten med en skarp sågtandad kniv i tre lika tjocka skivor. Lägg understa rundeln på ett urklippt bakplåtspapper i botten i formen.

Då tårtan kommer att bli hög så kan det vara bra med extra stöd i form av en plastfilm som fäst runt botten och som är ca 10 cm högre än kakans höjd.

Mörk chokladmousse
230 g mörk choklad
150 g vispgrädde att koka (ca 1 ½ dl)
370 g vispgrädde att vispa (ca 3 3/4 dl)
35 g socker (ca ½ dl)
35 ml vatten (2 ½ msk)
60 g äggula (ca 3 st)

Hacka choklade fint. Koka upp 1 ½ dl av grädden och häll den över chokladen. Rör smeten slät.
Låt socker och vatten koka upp. Tillsätt äggulorna i sockerlagen medan du handvispar oavbrutet för att ägget inte skall koagulera i kastrullen. Låt kastrullen stå kvar på spisen i närmar en halv minut medan du vispar.
Häll över ägg- och sokersmeten i en bunke och elvispa den sval. Vispa resterande grädde lätt och blanda försiktigt ner den i smeten. Blanda varsamt ned chokladsmeten tills moussen fått en jämn färg.
Stryk ut moussen över understa tårtbotten och jämna till. Lägg på andra lagret av tårtbotten. Täck med plastfilm och ställ in i kylen och låt chokladmoussen stelna.

Jag hade detta lager som översta lagret vilket var ett misstag då det blev tungt och understa lagret, vinbärsfromagen inte hade samma hållfasthet. Så jag rekommenderar varmt att ha chokladmoussen underst och vinbärsfromagen överst.

Vinbärsfromage
5 blad gelatin
3 äggulor
1 dl socker
2 ½ del mosade bär (jag hade svarta vinbär)
2 msk vitt vin
3 äggvitor
3 dl grädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i 5 min.
Vispa äggulkor och socker pösigt. Tillsätt de mosade bären och ev vitt vin.
Krama ur gelatinbladen och smält dem på svag värme i sin egen fuktighet. Låt svalna något och rör ner gelatinet i äggblandningen.
Vispa grädden och vispa äggvitorna till hårt skum i var sin skål. Rör först ner grädden i äggblandningen och vänd till sist ner äggvitorna.
Bred ut fromagen över tårbotten och jämna till och lägg över sista lagret av tårtbottnen.
Ställ in tårtan i kylen för att låta fromagen stelna, ca 3 timmar.

Garnering av tårtan
Ta fram tårtan ur kylen och ta bort plastfilmen som har hållit mousse och fromage på plats medan de stelnat och dekorera tårtan efter tycke och smak. Jag vispade upp 2 dl grädde lätt och blandade i smält choklad och hällde det över tårtan och lät det försiktigt rinna ner längs tårtans kanter. Uppe på tårtans topp strödde jag ut frysta vinbär.
Låt glasyren stelna en stund i kylen och sen är tårtan klar att avnjutas....  :-)

Receptet på chokladmousse kommer från Chokladfabriken av Annika Edstrand och Helena Annersén Ullstrand och receptet till vinbärsfromagen hittade jag i Prismas Hemmets kokbok.

Jag kanske skall skicka med en varningens ord beträffande tårtan.....den är grymt mättande. Vi gick alla helt ner för räkning efter att ha ätit av tårtan. Mäktig är bara förnamnet.... ;-)
Och recepten till övriga två bakverk kommer snart.....

3 kommentarer:

  1. Herre Gud vad gott det ser ut!!! Inte bra för karaktären....
    men nåt för lördagen kanske.
    Men ser att det skall förberedas några dagar, men ser ut att vara värt det!!!'
    Ha en riktigt fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen en tårta till en jubilar!!!

    SvaraRadera