söndag 12 juni 2011

På rymmen

När jag igår kikade ner bakom hönshuset fick jag se ett gäng höns gå runt och beta i gröngräset....så fint det såg ut. Så lantligt idylliskt. Somrigt! Supermysigt helt enkelt!

Bara en liten undran. Hur fasen kom hönorna dit?????

Haspen satt uppenbarligen inte på sin plats och nätdörren till hönsens utegård stod på vid gavel och hönsen och tupparna passade på att upptäcka de närmaste omgivningarna. Klev runt i det gröna höga gräset och betade...mums, mums...gott, gott...

Jag ville verkligen inte störa dem och hade mer än gärna låtit dem fortsätta var ute om det inte var för att vi har två katter som inte för en sekund hade tvekat att sätta tänderna i en eller ett par kycklingar. Troligen skulle de inte hejda sig ens med mindre än att även försöka ge sig på hönorna. Det har de gjort förr....

Hönornas vistelse i det gröna tog snabbt slut. Jag gick in i deras utegård och lockade dem på dem och de kom alla rusande ivriga att få sätta näbbarna i något gott....vilket blev några maskrosblad som jag snabbt repade på min väg till hönsgården. Maskrosor som de precis hade haft ett överflöd av...hm...Det kändes helt klart som om jag lurade dem.

Men hönorna verkar inte bry sig det minsta utan de var lika nöjda med att vara inne i hönsgården som när de var utanför. Och jag var glad att det gick så lätt och smidigt att få in dem. Ville ju inte gärna behöva springa runt och jaga in dem. Och absolut inte se katterna jaga dem runt hus och gård...

Nyttan med rymningen, för hönsens del, var i alla fall att jag äntligen fick tummen ur att gå in på Högbergas hemsida och beställa nät och stolpar för en mer flexibel utegård som kan flyttas till de grönaste partierna runt hönsgården. Då kan hönorna gå runt och beta utan att riskera bli middag åt något passerande djur som ser höns som en lagom munsbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar