fredag 28 januari 2011

Vårkänslor...

Hulda är svart med gråspräcklig krage och är väldans lik Hilda, Ulfhild och Alfhild. Det som mest skiljer dem åt är den färgade plastringen de har om benet....

Det märks att det är ljusare ute. Hönorna har fått vårkänslor och nu ligger tre hönor på ägg i hönshuset. Eller rättare sagt är det bara en höna som ligger på ägg, Röda Ulla, medan de övriga två ligger på plastägg.

Gudrun är ljust röd med mörkare röd krage och har också en "syster" som är mycket lik henne...Mona.

Det är Hulda och Gudrun som också har börjat ruva plastägg, och de är liksom Röda Ulla i från sommarens kullar. Innan jag bryr mig om att byta ut plastäggen mot riktiga ägg, vill jag först se om de menar alvar med sitt ruvande. Hulda har nu legat i några dagar och verkar ha bestämt sig, så hon åker nog ner i en ruvbur i helgen.


Gudrun däremot har lagt sig platt på ägg lite till och från under senhösten och vintern, men har inte varit så fokuserad utan gått av äggen när jag stört henne lite. Jag tror jag avvaktar lite med henne. Hon får allt ligga i några dagar till...

En röd höna i en trälåda är tämligen väl kamouflerad....

Röda Ulla, som snart har legat på riktiga ägg i två veckor, har ruvat flitigt och verkar inte vara ut ur redet ofta eller länge. Så går allt som det ska så skall det bli dunbollar i hönshuset nästa helg. Hoppas  :-)

5 kommentarer:

  1. Små dunbollar är ju aldrig fel, dom är ju så söta ;-)

    SvaraRadera
  2. Men åh! Vilket härligt vårtecken!

    SvaraRadera
  3. Det här om hönsen och ruvning var roligt att läsa. Själv har jag datorplatsen i et fd hönshus med stort söderfönster och får också vårkänslor av ljuset...

    SvaraRadera
  4. Visst blir man lycklig av små dunbollar...och visst är det ett fint vårtecken. Även om jag tycker de kunde väntat lite till med att börja ruva....dunbollar är små och känsliga och hönshuset är svalt så här års....

    SvaraRadera
  5. Jag är nog lite kär i Gudrun..
    Himlars va söt hön är..=)

    SvaraRadera