söndag 23 januari 2011

Stenmalet mjöl till knäckebröd...


I höstas när jag var i Essunga och besökte 60-tals lägenheten och den gamla elaffären, som jag skrev om här och här, fick vi även en visning av den gamla vattendrivna kvarnen. Då passade jag på att köpa några påsar mjöl som hade malts av kvarnens stora kvarnstenar.


Idag har jag använts mjölet till att baka knäckebröd. Exakt vilket sort mjöl det är förtäljer inte påsen. Det står helt enkelt bara Mjöl på påsen. Utifrån färgen på mjölet misstänker jag att det mest är råg i påsen, i alla fall är det inte rent vetemjöl.

Jag använde en gammal peparkaksburk som mått för att ta ut rundlarna.

Hur det än må vara med mjölsorten så blev det riktigt gott knäckebröd av mjölet.

Det blev två sorters knäckebröd. Dels ett gjort på rågsurdeg och ett på vetesurdeg. Tyvärr kan jag inte bjuda på några recept för jag har bakat på en höft och utgått från konsistensen på degen när jag har hällt i mjölet i hushållsassistenten.

Rågknäcke

Veteknäcke...

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut (men kan tyvärr inte ätas av mig - allergisk) Tur att det var "rent mjöl i påsen" som man säger - även om det var blandat.

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut.
    Måste baka knäckebröd snart igen jag med!

    SvaraRadera