måndag 3 januari 2011

Bilder på blåblommig bomullsblus...


Efter julhelgen har jag umgåtts en hel del med min symaskin. I förra veckan blev min blåblommiga bomullsblus klar och den blev som jag tänkt mig och den passar fint. Så jag är nöjd och glad. Tidigare har jag skrivit om blusprojektet här och här....

Det har varit en hel del pilliga detaljer på blusen så det har tagit sin tid att få den klar, men det har också gjort sömnadsarbetet roligare. Ibland kan jag tycka att sömnadsdelen är en halvtråkig transportsträcka mellan idé och färdigt plagg. Mest nöje brukar jag ha av att, utifrån tyget jag köpt, skissa fram en modell som jag vill sy och sen kommer själva mönsterkonstruktionen som god tvåa i min "rolighetsranking". Men den här gången tycker jag alla delar har varit givande. Med undantag för att sy knapphålen som aldrig är ett nöje att sy på en gammal maskin....

Just nu syr jag på en kofta/jacka i ett tjockt stickat mörkbrunt ylletyg. Även denna gång är det en hel del pill även om själva modellen är enkel. Bilder kommer...


Halsringningen är tämligen djup vilket gör att kragen är lång och har kragsnibbar som går ner en bit på bröstet. Oket är brant skuret från halsen ner under ärmen. Mot oket finns några lagda veck och mot knappslån är tyget rynkat för att ge ytterligare vidd i livet.



Ärmarna är vida nertill och tyget har rynkats ihop mot en smal manschett.

 

Oket har ett vitt bomullstyg som foder för att ge stadga över axlarna...

7 kommentarer:

  1. Alltså.. Är så himla imponerad över de kläder du syr. Så välsydda och fina!! Kram

    SvaraRadera
  2. Så fin. Jag tycker om småblommiga om tyger! Har sparat flera och nu fick jag inspiration. God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Melinda: Tack :)
    Jag hinner inte sy så mycket som jag vill så jag vill att kläderna skall hålla länge - både beträffande modell och kvalitet. Försöker även välja tyger med bra kvalitet så att de håller bra för tvätt och slitage.

    Solveig: Roligt att jag kan bidra till lite inspiration :)
    Jag brukar inte vara så småblommig....men är visst det nu :)

    SvaraRadera
  4. Åhh den modellen på blusen gillade jag verkligen! Du har inget mönster man skulle kunna köpa: Jag läste ju att du gjort den själv.... bara en chansning ;-) Jag blev alldeles förälskad i den modellen....

    SvaraRadera
  5. Lotten: Roligt att du gillar modellen :)

    Jag har gjort mönstret utifrån mina mått så jag tror inte blusen kommer att passa. Om du nu inte råkar vara rätt så lång och har raka axlar...jag är långt ifrån standardstorlek ;-)

    SvaraRadera
  6. Wow, det ser ut att vara svårt att få till en sådan fin blus.

    SvaraRadera
  7. Purjo - jag är rätt så långt ifrån standard jag med ;-) Jag är 176 cm lång och har ganska breda, raka axlar.... gärna lite bredd över magen för den är inte plattast i världen om man säger så....

    SvaraRadera