fredag 14 januari 2011

Frön beställda hos Runåbergs

Nu har jag äntligen fått iväg min beställning på grönsaksfröer till Runåbergs. En del fröer hade jag kvar sedan förra året, så som mycket av kålen jag odlar, men det mesta i övrigt behövdes beställas.

Här nedan kommer några av de fröer jag har beställt, resten kommer i morn. Bilder och text är hämtade från Runåbergs hemsida som du hittar här.

Mangold Fordhook Giant, ekofrö (ArtNr: 6625)
En mycket starkväxande mangold som har mörkt gröna, buckliga blad med vita nerver och breda, vita stjälkar. De största bladen av alla. Fordhook, som är trög att gå i blom, ger en stor skörd och tål flera frostnätter på hösten.

Mangold Golden Chard, ekofrö (ArtNr: 6690)
Gul mangold som funnits sedan 1830-talet under namnet Chilean Beet. En av de vackraste och mest välsmakande med kraftigt gula stjälkar och nerver och skinande, svagt buckliga gröna blad. Färgen blir kraftigare ju äldre plantan blir. Behåller färgen bra vid kokning.

Mangold Rhubarb Chard, ekofrö (ArtNr: 6677)
En mycket vacker och god mangold med djupt röda stjälkar och bladnerver. Bladen, som är mörkgröna med mörkröd ton, är högväxta och buckliga. Rhubarb Chard går lättare i blom vid sådd i kylig jord än andra sorter. Vänta med sådden tills värmen kommit.

Rödbeta Detroit Globe, ekofrö (ArtNr: 6560)
En gammal och pålitlig sort sedan 1897. Den är klotrund till formen, har ganska liten blast, ett tunt skal och mörkt karmosinrött kött. Detroit Globe är lättodlad och passar både till tidig sådd och skörd och till höstskörd och lagring.

Gulbeta Touchstone Gold, ekofrö (ArtNr: 6590)
Ger en rund, gulorange rot med ett sött och milt kött, som behåller sin fina färg efter kokning. Gulbetan blöder inte som de röda och har en bättre kvalitet även som stora. Touchstone går att så fram till juli och är utmärkt att lagra. Den mest enhetliga gulbetan vi provat.

Polkagrisbeta Chioggia, ekofrö (ArtNr: 6575)
Annorlunda, gammal italiensk beta med ljusrött skal och ett vitt kött med rosaröda ringar. Roten är rund med ett sött kött. Blasten är kraftig, grön med stjälk och nerver i rosarött. Chioggia är mycket dekorativ skuren i skivor. Kan lagras länge.

Stjälkselleri Tall Utah, ekofrö (ArtNr: 2680)
En hög, mörkgrön stjälkselleri med ett upprätt, väl samlat växtsätt. Den är starkväxande och ger många rena, långa stjälkar med liten benägenhet att bli svampiga när de blir riktigt stora. Tall Utah, som är en av de mest odlade idag, är en mycket anpassningsbar och uppskattad sort.

Cikoria Rossa di Treviso, ekofrö (ArtNr: 4025)
Snygg, elegant sallat från Treviso i norra Italien. Huvudet är torpedformat och övergår i en kraftig vinröd färg då vädret blir svalare på hösten. Bladen har formen av små båtar med en intensiv kontrast mellan det glänsande vinröda och de bländvita nerverna. Rossa di Treviso, som fanns redan på 1700-talet, är mjäll med en svag beska. Rötterna kan förvaras och drivas som rotcikoria under vintern.

Har du några erfarenheter av de olika sorterna??

3 kommentarer:

  1. Härligt, jag får nog också kika in på deras sida trots att jag redan köpt alla mina fröer ;-)

    SvaraRadera
  2. chioggian är underbar. en fröjd för ögat.
    och mangolden, fordhook giant har jag skördat så sent som i december milda vintrar. den står fint otroligt länge.
    vad gäller selleri föredrar jag självblekande. tänker du bleka sellerin eller vill du ha grön?

    åh, det kliar i fingrarna. våren börjar nu!

    SvaraRadera
  3. Sara: Jag har odlat fordhok giant i några år och är också mycket nöjd med resultatet.

    Men det är första gången som jag odlar selleri....så vet ännu inte hur jag vill ha den ;-)

    SvaraRadera