lördag 10 juli 2010

Skördat grönkål

Idag har jag skördat grön- och purpurkål. Jag rev loss ungefär hälften av bladen från kålen. Genom att lämna halva kålen kvar kan den fortsätta att växa och ge ytterligare skördar. Har även tänkt spara en del av kålen till jul.

Tycker grön- och purpurkålen är helt otrolig som tål minusgrader. Vilket gör att det går att skörda fräsch och fin grönkål till jul - trots vinter och mörker. Och är det plusgrader så fortsätter de växa hela vintern...även om det gå oändligt långsamt.

Förra året hade jag lite otur med mina grön- och purpurkåslodling. Fröna var nog för gamla för det var inte så mycket som grodde och sen var kålfjärilen lite väl flitig. Trots täckduk så fanns det nästan inget kvar efter larvernas kalasande. Men lite lämnade de tack och lov kvar som jag sparade till jul....men så kom vintern...en mycket kall vinter...och det lilla som fans kvar av kålen käkade haren upp. Kålen överlever vintern fint men haren kan den inte klara av ;) 

Vart något sur på haren när jag såg vad han hade gjort, men haren kan inte köpa kål på ICA, vilket jag kan göra. Och det var ju som sagt väääldigt kallt i vinter, så han vart rätt snart förlåten. Men jag hade ju hoppats att få lite nyskördad kål till julbordet...men det bidde inget med det.

När jag skördar grönkål river jag loss det gröna på bladen från mittnerven, som får gå på komposten, medan det gröna hamnar i en stor kastrull och förvälls hastigt. Sen breder jag ut den nu mjuka kålen på ett galler för att svalna och även för att torka något.

Därefter lägger jag kålen i ett tunt lager på ett bakplåtpapper som hamnar i översta frysfacket...för att "styckfrysas".... så att kålen inte fryses ihop till en enda stor klump. När kålen är frusen lägger jag ner den i påsar för att åter hamna i frysen. Genom att göra så här kan jag ta fram så mycket kål jag önskar ur plastpåsen när det är dags att laga mat.

Totalt fick jag närmare ett kilo grönkål. Fiiiiint  :-)


Sen var det purpurkålens tur...som har sån fin färg på stjälken :-)

2 kommentarer:

  1. Oj vad vi köpt grönkål i våra dagar...våra kaniner älskar det! :-))

    SvaraRadera
  2. Du e duktig du. Jag lyckas nästan aldrig med kål... men jag har ju inte väv på odlingarna :-/ Borde skärpa mig och ha det. Vore ju häftigt med egen kål.

    I år hade jag sått tre olika sorter men jag tror nog inte att det blir nåt av det hela...

    SvaraRadera