onsdag 27 oktober 2010

Sticktid?!


Har hamnat i ett stickmaniskt läge och försöker sticka så mycket som möjligt även om vardagen inte bjuder på så mycket sticktid. Jag stickar på spårvagnen, som tar mig mellan arbetsplats och tåg, och jag stickar på fikarasten och jag försöker sticka på tåget hem. På resan till arbetet blir det oftast att jag jobbar större delen av resan, men några varv brukar det bli innan jag plockar fram jobbdatorn.

Men inte ens hemresan vill alltid bli den sticktid som jag hade hoppats och tänkt....inte för att jag jobbar ....utan för att jag somnar!! I går somnade jag extra sött på hemresan....med sticket i knät.

Tågets rörelser, mörkret utanför rutan och en dags arbete i skallen gör att jag ofta har så svårt att hålla mig tillräckligt vaken för att få maskorna helt rätt. Och väl hemma så är det inte så mycket tid kvar efter att man ätit och fixat med det som måste fixas, men några varv blir det allt innan det är dags för att natta in. 

Trots att jag inte har "någon tid alls" för stickandet så växer halvvanten fram, varv efter varv, med hyfsat god fart. Så troligen har jag mer tid för mitt stickande än vad jag tror och inbillar mig....det är bara det att jag vill sticka hela tiden (nästan) som jag tycker tiden är på tok kort...eller nästan obefintlig. För just nu är det grymt roligt att sticka  :-)

Hoppas jag fortsätter att tycka det vanten ut...för då kanske jag har dem klara innan vintern är här på riktigt.

5 kommentarer:

  1. Älskar att åka tåg.. Men det är verkligen farligt. Den däringa sövande dunket.. Somnar man lätt av! Ha en bra dag och hoppas du hinner sticka lite till. Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det jobbigt när ögonen bara faller ihop och man kan banne mig inte stoppa det! Hoppas du hinner få klart ditt sticke innan vintern kommer på allvar!

    SvaraRadera
  3. Jag är nybörjare på att sticka. Har börjat sticka ett par sockar åt min dotter, men nu har jag kommit till hälen och vet inte hur man ska göra...

    Har du något bra tips om var man kan läsa om det?

    SvaraRadera
  4. Ylven: Jag har inte en aning hur man gör hälar. Men det finns många som bloggar om stickning, så hjälp finns säkert. Några av de bloggar som jag följer skriver mycket om stickning....så kolla min blogglista.

    Hoppas du hittar hjälp :-)

    SvaraRadera
  5. Här finns en till som inte kan sticka hälar, eller- jag har aldrig provat..
    Men stickar gör jag gärna annars, räta maslkor och raka stycken, fort ska det gå också! :)

    SvaraRadera