onsdag 30 mars 2011

Instängda...


Jag tycker synd om hönorna som inte får gå ut. De har varit instängda länge, länge på grund av vinter och kyla och nu är det Newcastleviruset som tvingar dem att vara inne. För hur länge?

Jag funderar på om det går att plasta in delar av utegården med byggplast så att de i alla fall får en liten plätt att sprätta runt på. Skulle plasten vara tillräckligt för att skydda hönorna från att bli smittade tro?

Är det någon som har några tankar eller erfarenheter om det?

7 kommentarer:

  1. Nu blir jag orolig, har det gått ut något larm om det. Våra höns går ute året om och skulle blir skitsura om de inte fick komma ut. Jag blir utskälld bara jag är lite sen på lördagsmorgonen.

    SvaraRadera
  2. Kolla här http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Epizootisjukdomar/Newcastlesjuka/ och på länsstyrelsens hemsida för mer information om var det finns restriktioner.

    SvaraRadera
  3. Oj.. Vad jobbigt att inte få släppa ut dem. Hoppas det ordnar sig snart!

    SvaraRadera
  4. Fy så tråkigt!Jag går i hönsskaffartankar och funderar på att bygga ett hönsväxthus - en inplastad utegård med bar jord så att de får sprätta ordentligt - för om jag förstått saken rätt så kan ingen smitta komma in till dem så. Men, jag bör nog kolla upp det igen innan jag sätter igång, så att det verkligen stämmer. Dessutom lär det ju vara viktigt att det är på ett skuggigt ställe, så inte hönsen blir kokta :(

    SvaraRadera
  5. Ja det är inte roligt alls det här...

    Angående att plasta in... Jag tror det fungerar ur smittosynpunkt, men risken är att det blir väldigt varmt där inne så fort solen skiner?

    SvaraRadera
  6. Hej du
    Jag som är hönssjukdomshypokondriker nummer ett..Plastade helt enkelt in den delen av deras utegård som inte ligger under plåttak.
    Jag har däremot inte plastat in sidorna som jag har nätat på men funderar starkt på att göra det med.Bara för att vara på den säkra sidan så att säga..

    /Majsan

    SvaraRadera
  7. Melinda: Har ingen aning hur fort det här drar förbi. Men hoppas verkligen de snart får komma ut....

    Varken: Smittan finns inte över hela sverige så det kanske är lugnt att släppa ut hönsen hos dig?

    Linda: Tänkt på värmen också. Så nu funderar jag på om det inte kan räcka med täckduk på sidorna. Vi har plåttak över en bit av utegården och det är den biten som jag har planer för att skärma av med plast eller täckduk. Då får de skugga och täckduken släpper in lite luft. Det viktigaste är väl att inte smittade vilda fåglar kommer in till dem...?!

    Majsan: Det viktiga är väl att hålla andra fåglar ute...så de itne kan smitta hönsen

    SvaraRadera