torsdag 10 mars 2011

Insats till rede...

Ny lösttagbar botten i redet....

Nu har jag snickrat till en enkel insats till redet som skall göra att äggen rullar undan från hönornas pickande näbbar.

Jag har satt in en plywoodskiva som sluttar svagt inåt mot redets bakre vägg. De nyvärpta äggen kommer förhoppningsvis att rulla in i redet fram till den öppning som finns mellan redets nya botten och en brant lutande plywoodbit som sitter längst in i redet.

Den bakre skivan skall göra att ägget rullar fram in under den nya bottnen. Och där kommer äggen att ligga i tryggt förvar tills jag kommer för att hämta äggen. Skivan som bildar det nya redgolvet är helt löstagbart så det går lätt att plocka äggen. Hoppas ni förstår min beskrivning....

Så här ser det ut när bottenskivan är borttagen. Skivan vilar på klossarna som sitter på sidorna och de bakre plywoodbitarna gör att ägget rullar in under bottenskivan.....bort från hönornas hungriga blickar...

Nu är det bara se om konstruktionen funkar. Än har inte hönorna lagt några ägg i redet. De tyckte redet såg annorlunda ut och vågade inte gå in....fegisar  ;-)


Här skymtar öppningen längst in i redet...

Fungerar det hela som det är tänkt skall jag snickra motsvarande insatser till övriga reden och sen skall förhoppningsvis de flesta äggen hamna i vårt kök och inte i hönornas magar. Få se hur vi löser med hönor som vill se ägg innan de börjar ruva...ett problem i taget.

5 kommentarer:

  1. Trist att hönorna pickar sönder äggen. Vet du varför de gör så? Hoppas att ditt bygge fungerar.

    SvaraRadera
  2. Följer med spänning resultatet av speciallösningen... och hoppas att den fungerar!

    SvaraRadera
  3. Det där påminner lite om min farfars approvinch i hönshuset. Hoppas det funkar!

    SvaraRadera
  4. Anna H: De lider nog inte av någon brist...de har helt enkelt bara kommit på att det finns något väldans gott innanför äggskalet. Tyvärr.

    Ibland går ju ägg sönder när de hållar på och rumsterar om inne i redena och det har troligen gjort att de upptäckt godsakerna i äggen.

    Seaman: Det hoppas jag med...än har de inte vågat gå in i det ombyggda redet....

    SvaraRadera