söndag 13 februari 2011

Gamla tapeter!

Tapet i vardagsrummet. Det mesta som vi hänger upp på väggen försvinner in i tapeten...eller skär sig totalt mot de tungbeiga färgerna. Trots detta är jag rätt så svag för tapeten...gillar nog medaljongtapeter  :-). 

Vårt hus är från 20-talet nån gång. Exakt när huset byggdes vet vi inte då all sådan dokumentation försvann i samband med att kommunhusets arkiv brann. Efter branden fick vårt hus, liksom övriga hus i byn, byggår 1927 och det stämmer säkert på ett ungefär. Så sägs det i alla fall....

Senaste större renoveringen av huset skedde nån gång under 60-70-talet, vilket syns ganska så väl på husets tapeter. Vi håller så smått på att renovera huset igen och allt eftersom så kommer tapeterna att försvinna. Inte för att jag har så mycket emot tapeterna utan mer för att de börjar bli ganska så slitna. Än så länge är det bara tapeterna i köket som är nya, om man bortser från tapet i garderob samt skrubben under trappan, vilka vi har byggt sedan vi flyttade in.


Gammal kökstapet

Nuvarande kökstapet

När vi valde kökstapeter lät vi oss inspireras av tidigare tapet men i en lite modernare tappning. Fortfarande är det blomrankor och färgen är lite åt samma håll...ungefär.

Under den tidigare tapeten hittade vi en underbart söt tapet. Kan den vara från 40-50-tal?

Ännu äldre kökstapet. Vill ha!!



Även i hallen hittade vi en söt tapet från 50-talet under en mörkt rosa tapet. Just nu finns det inte så mycket tapet alls i hallen....så långt har vi inte kommit i renoveringen ännu.


I övre hallen finns denna tapet. Jag gillar den skarpt om man bortser från att den sväljer allt ljus. Kombinerar man detta med att det inte finns så mycket fönsteryta i övre hallen så kan ni förstå att det är mörkt....och det gillar jag inte lika mycket.


I sovrummet finns ännu en "diskret" tapet. Den är mörkare än vad bilden visar och något starkare i färgen. Jag skulle helt klart kunna behålla den tapeten också men den kommer tyvärr att ryka när vi ändrar planlösningen på andra våning. Men det lär nog dröja ett tag till....så fram till dess så sover jag sött till storblommig rödlila tapet.


I biblioteket sitter en något diskretare tapet, som skymtar försiktigt fram bakom bokhyllorna.

8 kommentarer:

  1. Jag är också svag för gamla tapeter och har sparat bitar av de jag hittat. Mönstret går att kopiera om man lyckats få en rapport. Så spara för de blir på modet. 50-talstapeten och den gamla kökstapeten, de är läckra! God fortsättning uppåt väggarna! :-)

    SvaraRadera
  2. Det roliga är att de kan vara assnygga att ha som en fondvägg! Då blir det genast trendigt!!

    SvaraRadera
  3. Fina tapeter! Om ni tapetserar om i övre hallen, varför inte spara ena väggen som fondvägg? Då kan ni både äta kakan och behålla den...

    Det finns nån firma som återskapar gamla tapeter, så vill du ha kökstapeten så kan de säkert fixa det. Vet inte vad den heter eller var den finns eller vad det kostar... men google kan säkert hjälpa till med det!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. din äldsta kökstapet du hittat i blått, är från tidigt 40-tal tror jag, hade en likadan i mitt hus och det byggdes 1943 och var den första tapeten som satt där. Och ja den är underbart vacker

    SvaraRadera
  5. Fina tapeter allihopa! Väntar man tillräckligt länge blir allt modernt igen. Det går runt! Jag är svag för 50-talet, "mitt" decennium, så den geometriska tapeten i "smutsiga" färger skulle jag vilja ha någonstans.

    SvaraRadera
  6. Vi hittade fem lager gamla tapeter i ett rum på torpet. underst på trästockarna hade någon ur det förgågna skrivit med vit krita "Måtte de som lefva i detta hus blifva lyckliga". Det kändes lite tråkigt att riva ner så mycket tapethistoria men vi lagade sen en tavla med bitar av alla lager som nu pryder en av väggarna i rummet.

    SvaraRadera
  7. Vi försöker spara bitar av de tapeter som vi tar bort, som minne och som tidsdokument.

    Däremot har vi inte fönderat på att nyproducera tapeterna...men det kan ju kanske bli intressant nån gång :-)

    Att spara en fondvägg har jag tänkt på men tyvärr så funkar det inte på andra våning. För där kommer vi att flytta väggar, sätta igen dörrar samt tilläggsisolera ytterväggarna invändigt....det kommer inte att finnas en enda vägg som blir orörd.

    SvaraRadera
  8. Å vad många fina tapeter men synda att de måste försvinna. Det kanske går att spara tapet på nån av väggarna. Nån del som är i bra skick? Jaja, det är ute med fondväggar, men ändå, fin tapet är fin tapet.

    SvaraRadera