onsdag 22 september 2010

Höstpromenad

Jag samlade på mig en del hösttecken (typ vårtecken men för hösten ;-) när jag var ute på min lunchpromenad tidigare idag. Här är resultatet:

Tranorna samlar sig på fälten
Jag försökte verkligen komma närmare men tranorna ville inte riktigt gå med på det....

Här drar de iväg till ett annat fält där de inte blir störda av någon löjligt optimistisk typ med löjligt liten kamera.

Ensilagebollar
På hösten kan man även se hur ensilagebollarna samlar ihop sig i grupper. Till skillnad mot tranorna håller de sig gärna på fältens ytterområden.

Halmbalar på stubbåkrar
Ett väldans typiskt hösttecken för den Skaraborgska jordbrukslandskapet är stora och runda halmbalar på stubbåkrar.

Orangea vägpinnar
Längs alla mindre vägar finns dessa synnerligen orangea pinnar. Pinnarna är till för att den som kör plogbilen skall veta var vägen går när det är dags för snöröjning. Fungerar även som stöd för bilisten ifall plogbilen ännu inte har passerat vid snö(o)väder - utan de färggranna pinnarna skulle vara stor risk att man inte exakt vet var vägen tar vägen utan hamnar på åkern....

3 kommentarer:

  1. Förra året var det så mycket snö att pinnarna försvann.Jag blev så förbannad att jag gick ut i snöovädret och försökte dra upp dom efter bästa förmåga..Usch..Vinter...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att dom inplastade balarna ser ut som stora marsmallows som ligger på fälten... =) Hihi bara min godis fantasi kanske... =)

    SvaraRadera
  3. Det här var en trevlig blogg, en ny bekantskap! Moderna företeelser och uråldriga tranor...
    Och väldigt vackra akvareller i ett tidigare inlägg!

    SvaraRadera