lördag 4 december 2010

Skördat rödkål i snö...en ny upplevelse!!

Rödkål

Idag var det var första gången som jag skördade rödkål, har tidigare bara odlat vitkålshuvuden och det var absolut första gången som jag grävde fram skörden ur en halvmeterdjup snödriva. Men det gick det med  :-)

I ärlighetens namn hade jag helt glömt bort rödkålen. Vitkålen har jag skördat för längesedan men då var rödkålshuvuden allt för små så jag lät den stå kvar i grönsakslandet och sen kom snön och vintern. För rödkålens del kan man säga.....ur syn, ur sinne....men så idag kom jag på....RÖDKÅLEN!!!

Och nästa tanke var: Har haren käkat upp den också?!?

Under snödrivan i förgrunden hoppades jag hitta rödkålen...

Så på med stövlarna, greppa snöskyffeln och en korg och pulsa fram till grönsakslandet....och se!! Under en dryg halvmeter med snö stod rödkålshuvuden och väntade på att bli skördade. Väldans isiga och snöiga men fina! Och efter några timmar inne i värmen så var de upptinade....och inte ett dugg skadade av att de varit nerfrysta. Vitkålen skulle inte alls klarat av att bli fryst utan att bli sladdrig och vattnig, men rödkålen klarade det galant. Underbart!

...och efter lite skyfflande hittade jag faktiskt rödkålen...


I morn skall jag koka klassisk rödkål till julbordet av min snöskördade kål  :)

Efter att jag grävt fram rödkålen pulsade jag bort till drivan som jag hoppades på skulle innehålla resterna av grön- och purpurkålen. Och tänka sig! Haren hade inte hittat all kål. Jag kunde skörda grönkål så det räcker för att koka långkål till julen. Fiiiiint  :-)

Det blir även lite kvar till haren

Resten lämnade jag till haren...han lär behöva det om vintern skall fortsätta så här....

Jag fick ihop grönkål så det räcker att koka långkål till julbordet  :-)

2 kommentarer:

  1. Rätt häftigt att man kan gräva fram fina grönsaker under all denna snö...

    SvaraRadera