måndag 12 september 2011

Röda Ulla superruvaren...

Tredje gången Röda Ulla lägger sig platt på ägg i år.

Då var det dags igen. Jag hade ju hoppats på att det var över för denna säsong. Men inte då!
Röda Ulla har åter lagt sig platt på ägg igen. Det blir tredje kullen för henne i år! Det är nästan så jag tycker hon går lite till överdrift nu...men Röda Ulla verkar inte bry sig nämnvärt om vad jag tycker. Hon vill ruva och då gör hon det.

På nåder har hon fått fyra ägg att ruva. För det räcker med kycklingar just nu, tycker jag.

I år har det än så länge ruvats fram elva kullar, vilket har resulterat i 52 kycklingar. Åtta hönor, på totalt arton hönor, har ruvat i år. Tre av hönorna har dessutom hunnit med två kullar.

Jag har skrivit det tidigare och jag lär göra det igen....Hedemorahönor är väldans ruvvilliga. Och även duktiga på att ta hand om sina och andras kycklingar...tack och lov.


Viktor tycker blixten är otäck....

Nu finns inte alla 52 kycklingar kvar. Ett gäng tuppar har redan hamnat i grytan och några av kycklingarna har varit svaga eller sjuka och dött eller vi låtit avliva dem.

De som föddes i februari och april är kan knappast heller längre räknas som kycklingar. Hönorna lägger ägg och tupparna har börjat få ordentliga stjärtfjädrar. Det går fort i hönsens värld...

3 kommentarer:

  1. Jag tycker alltid att det är roligt att läsa din blogg MEN hönsen är favoritläsningen. Hon är ju en riktig supermorsa Röda Ulla.

    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  2. Har du för många hönor får du höra av dig. Är intresserad av fler hönor. Av mina 7 små kycklingar är nog tyvärr 5 tuppar. Ska bara behålla en tupp....

    SvaraRadera
  3. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera