torsdag 15 september 2011

Blåst och fjollig

Stormen drog förbi och sänkte hönornas grönbetesutegård. Vinden fick även tag i dörren till hönsens "vanliga" utegård som blåste upp.

När jag kom hem sent i går kväll och såg att nätdörren stod vidöppen och nätet till extrautegården var nerblåst blev jag minst sagt orolig. Hur många kycklingar och hönor hade tappat bort sig eller trasslat in sig i nätet?!

Men inne i hönshuset verkade allt som vanligt. Och vad jag kunde se så saknades ingen, varken liten kyckling eller stor höna.

Antagligen hade de ägnat dagen åt att upptäcka nya områden med grönt och skönt gräs, med vinden vinandes genom fjäderdräkten, och sen när kvällen kom så gick de in och lade sig.

"Inget att oroa sig över. Vi vet väl var vi bor", tänkte väl de och tyckte jag var fjollig.

"Ny säkrare hasp till hönsgården", tänker jag och struntar blankt i att jag är fjollig.

1 kommentar:

  1. Jo... här blåste dörren till hönsgården igen i blåsten och när jag upptäckte det på kvällen saknades 2 fjäderfän, som tur var inte fler. Bakom bastuhuset hittade jag en av stortupparna - Emil och ungtuppen som finns kvar och väntar på slakt. De hade i alla fall kurat skymning och jag kan säga att Emil lät sig inte lyftas in i hönshuset utan att ge uttryck för vad han tyckte om det.
    Hoppas att blåsten hos er inte orsakade allt för mycket skada.

    SvaraRadera