tisdag 11 maj 2010

Väntar på frukosten

Jag har ett tag misstänkt att det bor minst en mus i skafferiet och har placerat en musfälla bland matvarorna, riggad med några ostbitar. Men fällan har inte lyckats locka till sig någon mus. Men det har skramlat och prasslat i skåpen och jag har hittat små svarta lortprickar som bevis på mössens närvaro. Och det är inte bara jag som har haft starka misstankar om möss i skafferiet. För katterna har visat ett större intresse för det som finns innanför skafferidörren än vad ris, linser och bönor kan tänkas ge upphov till.

I morse när jag kom ner till köket stod flera skåpsdörrar på glänt, Felix vet hur man gör när man öppnar dörrar, vilket tydde på mer aktivitet i skafferiet än vad nämnda torrvaror kan hitta på under en natt. Och minsann! När jag kollade in i musfällan fanns där allt en liten söt mus som säkert undrade vad som hände när han tog sig in till godsakerna i nätburen.

Nu är musfällan tömd på mus och tillbakaställd i skafferiet, så får vi se om det finns ytterligare möss som hade tänkt dela maten med oss....

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du släppte ut den i det fria och inte släppte ner den i kattskålen!?

    SvaraRadera