torsdag 25 augusti 2011

Bröllopsfin

Ärmmönstret ser lite lustigt ut och det är alltid lika spännande att se om det blir som jag tänkt det...

Maken och jag skall på bröllop i helgen. Tänkte först inte sy något nytt utan använda en sidenklänning jag sydde för ett par år sedan, till en annan bröllopsfest. 

Men när jag provade den insåg jag att klänningen passade bättre till bröllopet som hölls en varm högsommardag. Nu är det höst och det finns risk för kalla kvällar som gör sig bättre med en annan klänning. Dessutom hade klänningen krympt lite över bysten.

I måndags blev det ett besök till Gårda Textil där jag köpte ett finfint tyg i ylle, siden och viskos. Sen har jag ägnat veckans kvällar åt att klippa och sy och nu börjar jag närma mig slutet av arbetet på klänningen. Hade tänkt vara helt färdig ikväll...men vet inte om jag orkar sy mer.

Mönstret funkade fint och ärmen blev som jag tänkt mig. När jag ritade mönstret var jag lite orolig för det skulle bli för puffärmsaktigt...men ingen fara. Ärmen är smal även med sina sydda veck. Jag kunde nästan tagit ut svängarna lite till....men det får bli på nästa klänning.

Nu när lönearbetet har börjat igen efter den långa sommarledigheten har tiden för att sy minskat tämligen ordentligt och tröttheten infinner sig gärna tidigt på kvällen. Men modellen är ganska enkel att sy så det har gått hyfsat snabbt och jag använde ett mönster som jag tidigare hade sytt en klänning i. På så sätt sparade jag in lite på arbetstiden.

Även fram på livet har jag några sydda veck som sitter finfint...

Några förändringar har det blivit. Jag ökade kjolvidden lite och jag gjorde ett helt nytt ärmmönster. Kan ju inte sy en exakt likadan klänning två gånger  ;-)

Fint blir det och klänningen sitt perfekt. Bild på den färdiga klänningen kommer i morn...hoppas jag...

5 kommentarer:

  1. Du är verkligen superduktig!!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt när det blir bra! Jag skulle ändra en 80-tals dräktjacka med axelvidd, der var ju mode då, och minska på atletaxlarna. Jo, pytt, det blev helt fel. Materialet var mocka, svårt att sy i! Där ligger den än och väntar på bättre tider. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag skulle behöva lite av ditt sy-tålamod!!! :)
    Klänningen ser jättefin ut! Ska blikul att se hur den blir när den är klar!
    Hoppas det blir en trevlig tillställing!!

    SvaraRadera
  4. Åhh vad jag är avundsjuk på dig som bara sådär kan ändra mönster och rita nytt! Ser fram emot att få se hur klänningen blev!

    SvaraRadera